Komiks

Zapraszamy do Miasta X! Czyli o tym, jak powstaje komiks promujący dany region, gminę, miasto, wieś…

Komiks reklamowy

Ostatnimi czasy do mnie i do mojej lepszej połowy – Pawła Błońskiego, coraz częściej zgłaszają się klienci, którzy zlecają nam stworzenie komiksu przedstawiającego dane miejsce. Klientami takimi najczęściej są urzędy gminy, miast i wsi, które zamierzają wypromować swój region właśnie przy pomocy komiksu. Z założenia, odbiorcami tego typu materiałów są przede wszystkim dzieci, młodzież szkolna i turyści.

Zlecenia na komiksy promujące dane miejscowości wymagają od nas sporego zaangażowania, niekiedy również wyprawy na znany bądź nieznany nam teren. Jak przebiega proces realizacji komiksu reklamowego? Może zacznijmy od początku…

Aby łatwiej było się porozumiewać, będę posługiwała się konkretnym przykładem zlecenia. Stworzenie komiksu promującego Miasto X, zlecone przez Urząd Miasta X.

1.Zebranie podstawowych informacji o Mieście X.

Zazwyczaj od pracownika Urzędu Miasta X, koordynującego całe przedsięwzięcie, otrzymujemy podstawowe informacje o Mieście X: położenie miasta, wielkość, liczba mieszkańców, historia, herb, ukształtowanie powierzchni, najważniejsze miejsca w mieście w tym zwłaszcza zabytki, budynki urzędów, parki, znane postacie i legendy związane z miastem, regularnie odbywające się imprezy/wydarzenia, główne zajęcia mieszkańców itp.).

Zwykle są to na tyle podstawowe informacje, że resztę musimy doczytać sami. W tym celu dokładnie przeszukujemy Internet, penetrujemy strony internetowe Urzędu Miasta X i innych instytucji związanych z miastem, kupujemy mapy, przewodniki, prasę i inne książki. Jednocześnie dopytujemy pracowników Urzędu Miasta X o wszystko, co tylko się da.

2.Wycieczka po Mieście X (wirtualna bądź realna).

Jest to czas na dokładne przeanalizowanie mapy terenu. Uliczka po uliczce, dom po domu. Nie ukrywam, że z wielką pomocą przychodzi tu wielofunkcjonalność Map Google. Oczywiście w wielu przypadkach, zamiast posługiwać się wirtualnym zwiedzaniem, pakujemy się i zwykle na trzy dni wyjeżdżamy do danej miejscowości. Wtapiamy się w życie miasta i jego mieszkańców, zwiedzamy wszystkie kąty i przede wszystkim dużo, dużo, dużo fotografujemy. Niestety, realne zwiedzanie danego regionu, w celu zbierania materiałów do komiksu, wiąże się z nieco większymi kosztami zlecenia. A budżet nie zawsze na to pozwala.

3.Ciekawostki.

Po dokładnym zapoznaniu się z Miastem X i jego najbliższą okolicą, przychodzi czas na to, co najbardziej lubię. Na jeszcze głębsze wdrożenie się w miejscowość. Wyszukuję wszelkich ważnych bądź mało ważnych ciekawostek związanych z Miastem X. Niekiedy jest to drzewo ukryte gdzieś głęboko w parku miejskim, z którym wiąże się jakaś ciekawa legenda, albo mała, wąska uliczka, którą przed laty przejeżdżał ktoś „ważny”. Wykopując ciekawostki o Mieście X, nie można pominąć niczego. Bo to właśnie te ciekawostki najczęściej sklejają z sobą całą fabułę komiksu i ubarwiają go, czyniąc komiks o wiele bardziej ciekawym.

4.Zebranie materiału w całość – pomysł.

Zwykle po tak dokładnym zapoznaniu się z Miastem X, pomysł na scenariusz komiksowy, który będzie promował owe miasto,  przychodzi sam. Po prostu w jednej chwili i w jednym miejscu zbiega się ze sobą kilka faktów dotyczących Miasta X, które staną się podstawą dla fabuły scenariusza.

5.Fabuła komiksu – bohaterowie, przygody.

Komiks promujący Miasto X kierowany jest głównie do młodych odbiorców, dlatego musi być ciekawy. Musi się coś ciągle w nim dziać. I nie możemy o tym zapominać ani na chwilę. Właśnie temu służy stworzenie barwnego bohatera i jego przygód. Nietypowych i zaskakujących zdarzeń, które spotkają go w Mieście X. W taki oto sposób wraz z naszym bohaterem zwiedzimy całe miasto.

6.Rozpisanie ogólnego planu wydarzeń. Od wstępu, po zakończenie.

7.Scenariusz.

Trzymając się ustalonego wcześniej planu wydarzeń, tworzę szczegółowy scenariusz. Będzie on zawierał dokładny opis każdego kadru, poprzeplatany offami i dialogami. Najczęściej scenariusz wygląda po prostu jak pełne opowiadanie.

8.Prosty storyboard.

Po napisaniu scenariusza, rozrysowuję prymitywnie prosty storyboard – a więc każdą scenkę, która znajdzie się w komiksie, w kolejności chronologicznej. Na każdej planszy rozmieszczam off’y (narrację) i dialogi, czyli przypisuję konkretnym scenom odpowiednie dla nich teksty ze scenariusza.

9.Szkic komiksu.

Na tym etapie powstawania komiksu do pracy zaczyna angażować się rysownik, a więc w tym przypadku moja druga połowa. Po przedstawieniu przeze mnie scenariusza do komiksu, zasiadamy razem z Pawłem przy jednym stole ze stertą moich zapisków, fotografii, które zrobiliśmy w Mieście X (o ile tam byliśmy), scenariuszem, prymitywnym storyboardem, otwartą mapą z ulicami miasta i przystępujemy do szkicowania pierwszych kadrów komiksu.

10.Rysowanie komiksu.

Tutaj zaczyna się praca, która należy już wyłącznie do rysownika, z moimi ewentualnymi podpowiedziami. Te ostatnie etapy tworzenia komiksu reklamowego znajdziecie w artykule na Pawła blogu – na którego serdecznie zapraszam!

Z mojej strony to by było na tyle… Do usłyszenia!

Udostępnij na:

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *